Center Parcs

1987

Opening Sherwood Forest, het eerste Engelse park en

Opening De Vossemeren, het eerste park met een overdekte Parc Plaza

Center Parcs de nieuwe naam voor Sporthuis Centrum

In 1987 worden Sherwood Forest, het eerste park in Engeland (naar het model van Het Heijderbos) geopend. In Belgie wordt het tweede park geopend: De Vossemeren. Met de opening van De Vossemeren wordt wederom een sterk vernieuwend element aan de Center Parcs-formule toegevoegd: de Parc Plaza, een volledig overdekt subtropisch parkcentrum: een enorme koepel die alle centrale voorzieningen zoals het zwembad, winkels en horecazaken overdekt.

Voortaan maken het Subtropische Zwemparadijs en het overkoepelde centrum standaard deel uit van een park. Zowel de winkeltjes, de restaurants, de terrasjes als het zwemparadijs bevinden zich onder één dak.

Hiermee wordt Center Parcs ook bij slecht weer een aantrekkelijke vakantiebestemming.

1988 Center Parcs vlakbij huis… opening Tropicana midden in Rotterdam

Om mensen ook buiten de vakantie de mogelijkheid van een subtropisch zwemparadijs te bieden, opent Derksen in 1988 aan de Rotterdamse Maasboulevard het zwemparadijs Tropicana.

Naast een zeer groot zwemgedeelte waarbij de modernste attracties uit de andere parken bij elkaar werden gebracht, omvat dit complex ook sauna's, restaurants en zalen. A

ls enige zwemparadijs van Center Parcs heeft dit bad een volledig overdekte wildwaterbaan en straalt het complex eenzelfde sfeer uit als de voorzieningen op De Vossemeren.

Center Parcs veranderde dit jaar ook hun positionering: Uw Subtropisch Vakantieparadijs

Center Pacs: Tropicana Subtropisch zwembad - logo
Uw subtropisch vakantieparadijs: Center Parcs

1988 Opening Les Bois Francs, het eerste Franse park

Met Les Bois-Francs in Normandië wordt een geheel nieuw vakantieconcept in Frankrijk geïntroduceerd. Ook dit park, net als het volgende Park Elveden Forest zijn gemodelleerd naar De Vossemeren.


1989

Opening Elveden Forest.

Scottish & Newcastle nieuwe eigenaar

Twee jaar na de opening van het eerste park opent Center Parcs vanwege het succes in Groot-Brittannië al het tweede park: Elveden Forest vlakbij de plaats Thetford in East Anglia.

Piet Derksen verkoopt in 1989 al zijn aandelen aan de Schotse bierbrouwer Scottish & Newcastle. Hij trekt zich volledig terug uit het bedrijf, maar blijft wel wonen in het park De Kempervennen.

___________________

Oprichter Center Parcs met ruzie weg

9 okt 1990. Piet Derksen (77), de voormalige topman en oprichter van Center Parcs, heeft vorig jaar zijn 60 procent belang in dit Rotterdamse recreatieconcern verkocht aan de Britse brouwerij Scottish en Newcastle omdat hij in ernstig conflict was gekomen met zijn raad van commissarissen. Die commissarissen (ondermeer een bridge-vriend en een schoonzoon) had hij destijds goeddeels zelf aangezocht. 'Ik was verbijsterd toen me duidelijk werd dat de commissarissen de macht in het bedrijf hadden. Ik heb toen heel duidelijk de consequenties getrokken en mijn aandeel verkocht.' Derksen vindt het 'van de zotten' dat het in Nederland zo is georganiseerd 'dat meerderheidsaandeelhouders niets te zeggen hebben'.

Derksen raakte volgens eigen zeggen op verschillende fronten in conflict met zijn raad van commissarissen. Zo wezen de commissarissen onder aanvoering van Derksens bridgevriend K. Veen, het voorstel van Derksen af om Derksens vrouw Trude (toen 68) in de raad van bestuur te benoemen. Ook Derksens voorstel om een 'echte ondernemer' te kiezen als diens opvolger vond geen gehoor. Derksen moest bovendien niets hebben van de plannen van de raad van commissarissen om de organisatie van Center Parcs te decentraliseren, en hij wilde al helemaal niets weten van het idee van de commissarissen om het adviesbureau McKinsey in huis te halen ('Daar waren we een half miljoen gulden mee kwijt en er kwam toch niets uit').

Het verhaal dat Derksen vertelt doet evenwel vermoeden dat het niet allemaal zo pais en vree is en dat dat er zich achter de schermen een regelrechte vijandige overname afspeelt, al ontkent Center Parcs dit stellig ('alles is in goed onderling overleg gebeurd').

Vijandige of geen vijandige overname, duidelijk is in iedergeval dat de oude raad van commissarissen tegen een openbaar bod was en dat de nieuwe raad nu de Schotten wel hun zin geeft. Derksen is blij met Scottish en Newcastle. 'Het zijn goede pleegouders voor ons kind.' Het zou hem niet verbazen als de Schotten straks de raad van bestuur wijzigen of uitbreiden 'Als U me over een jaar belt, weet ik meer.'

_______________

Al na enkele jaren besluit de nieuwe eigenaar drie kleinere parken in Nederland en Tropicana te verkopen. Onder de nieuwe eigenaar wordt in hoog tempo in het buitenland uitgebreid. Een derde park in België bij Lanklaar (Terhills) bevindt zich in 1992 al in de eerste bouwfase. Vanwege verzadiging van de markt wordt de bouw afgeblazen, maar elders wordt wel verder gebouwd.

1990 Verkoop De Berkenhorst en Tropicana; Erperheide overkapt

Door de beperkte uitbreidingsmogelijkheden wordt het park (slechts 100 bungalows) verkocht aan Creatief Vakantieparken, dat later tevens Het Vennenbos (1994) en De Lommerbergen (1996) om dezelfde redenen overneemt. Tropicana wordt in 1990 in de verkoop gedaan, omdat de nieuwe eigenaar dit complex niet bij de bedrijfsfilosofie vindt passen.

Na de zware brand van oktober 1990 worden de centrale voorzieningen op Erperheide overkapt.

Na Engeland is ook Frankrijk enthousiast over het Center Parcs concept. In de Sologne (Loire-streek) wordt het tweede park geopend.

1994

Opening Longleat Forest

Longleat Forest, het derde Engelse park ligt op het adellijke Longleat Estate, bij Bath. Uniek aan Les Hauts de Bruyeres en Longleat Forest is het samenbrengen van de Park Plaza en het Subtropisch Zwemparadijs onder één grote koepel. Door de beperkte uitbreidingsmogelijkheden wordt Het Vennenbos verkocht aan Creatief Vakantieparken.

1995 Opening Bispinger Heide, het eerste Duitse park

Als gevolg van de populariteit van de Nederlandse en Belgische parken onder de Duitse bevolking, richt Center Parcs de expansie nu in oostelijke richting. Het eind jaren tachtig aangekondigde eerste park in Duitsland, Bispinger Heide, wordt na vele jaren vertraging geopend in 1995. Bispinger Heide ligt 80 kilometer ten zuiden van Hamburg en maakt deel uit van de Lünenburger Heide, een natuurgebied met Europese waarde. De centrumvoorzieningen van dit park zijn daarom vergelijkbaar met die van de jaren eerder geopende De Vossemeren, Elveden Forest en Les Bois-Francs.

Aanvankelijk was er in deze periode ook sprake van bouw van een park in Koselitz bij Dessau (voormalige DDR-gebied). Dit park is echter nooit gerealiseerd.

1996 Verkoop De Lommerbergen

De Groningse zakenman Jacob Strating neemt via zijn onderneming Creatief Vakantieverblijven opnieuw een vakantiepark van Center Parcs over. Het gaat om De Lommerbergen in het Limburgse plaatsje Reuver.

De verkoop van De Lommerbergen het oudste park van Center Parcs, heeft te maken met de grootschalige investeringsplannen van het Rotterdamse recreatieconcern voor de huidige Nederlandse parken. Center Parcs wil in alle parken spectaculaire nieuwe attracties gaan bouwen zoals overdekte jungles. Hiermee is een bedrag gemoeid van minimaal 125 miljoen gulden. De Lommerbergen is met zijn 502 bungalows te klein voor deze aanpassingen. Pas bij 700 bungalows zijn dergelijke uitbreidingsinvesteringen volgens Center Parcs rendabel. De Lommerbergen, 31 hectare groot, heeft geen ruimte voor verdere groei. De resterende vijf bungalowparken van Center Parcs zijn wel groot genoeg. Plannen om nog meer parken af te stoten zijn er niet, verzekerde de woordvoerster (Bron: Volkskrant "Creatief neemt opnieuw park van Center Parcs over")

1996-1998 Omvangrijk innovatieprogramma

In de jaren negentig begint de formule van Center Parcs wat te verouderen. Veelgehoorde kritiek is dat alle parken en huisjes op elkaar lijken. In 1996 wordt daarom besloten voorlopig geen nieuwe parken te bouwen en eerst de bestaande parken in Nederland en Belgie te vernieuwen, waarbij enerzijds de inrichting van de bungalows gemoderniseerd en gedifferentieerd wordt en anderzijds de parken elk een eigen specialiteit en uitstraling krijgen.

Bungalows worden voortaan 'cottages' genoemd, het Parc Plaza ondergaat een metamorfose en heet voortaan Market Dome en de subtropische zwemparadijzen worden nog tropischer ingericht. De al zeer tropisch ingerichte baden heten voortaan Aqua Mundo en de nog te verbouwen baden Aqua Dome. Ook worden de huisstijl en de logo's van Center Parcs vernieuwd naar het huidige format.

Ook worden de Jungle Dome op Het Heijderbos en de Discovery Bay op De Vossemeren geïntroduceerd. Beleving, ontdekking en avontuur staan centraal in deze overdekte speelwerelden voor groot en klein.

  • Er komen op elk park VIP-cottages, Kindercottages, Kinderboerderijen en vernieuwde speeltuinen.
  • Al snorkelend kunnen de gasten tropische vissen bewonderen in de Themabaden.
  • De Parc Plaza, het vroegere overdekte centrum, wordt omgetoverd tot de Market Dome: een groene oase met knusse terrasjes, gezellige winkeltjes en rustige hoekjes.
  • De Aqua Mundo zorgt voor de ultieme waterbeleving, met de allerlaatste nieuwigheden op dit vlak: een prehistorische grot met lichteffecten, een klimwandbad en een waterjetbaan…
  • In het Montana Snowcenter op de Kempervennen kan men het gehele jaar door skiën en snowboarden.
Center Pacs: discovery bay vossemeren
Center Pacs: nieuwe logo
Center Pacs: logo's voor het nieuwe logo

1996: Een nieuw logo

Center Parcs begint zich steeds meer te profileren als het Center Parcs van nu: Tropische waterpret dicht bij huis, een Market Dome met een groot aanbod voor iedereen; en dat alles midden in de natuur. Een verblijf op Center Parcs was niet meer zomaar iets maar werd steeds meer gezien als een hele bijzondere belevenis.

Doordat Center Parcs erg was veranderd in de loop der jaren werd het tijd voor een nieuwe, frisse look door middel van een nieuw logo. Het logo moest een weerspiegeling zijn van natuur en vrijheid, en moest tegelijkertijd moderniteit en luxe uitstralen. Een lange tijd, en een groot aantal brainstormsessies later, werd door een internationaal comité het winnend ontwerp gekozen. De 'leafbird' werd in 1996 geïntroduceerd aan het grote publiek en is ook nu nog het huidige logo van Center Parcs.

1998-2000 Center Parcs investeert in millenniumconcept

In aansluiting op het ambitieuze vernieuwingsprogramma, dat in de voorgaande drie jaar op de parken werd gerealiseerd, geeft Center Parcs haar nieuwe millenniumconcept gestalte door middel van belangrijke nieuwe investeringen en innovaties die betrekking hebben op alle aspecten van het Center Parcs product.

  1. Introductie nieuwe cottages
  2. Action Company
  3. Nieuwe cateringconcepten
  4. Uitbreiding Aqua Mundo’s
  5. Infrastructuur, bewegwijzering, verlichting en logistiek.
  6. Speciale kenmerken voor de parken