Millenniumconcept

Februari 2000: Center Parcs investeert in millenniumconcept

In 2000 begint Center Parcs een groot onderzoek naar mogelijkheden om haar marktleiderschap in Europa te handhaven en te versterken door miljoenen te investeren in vernieuwingen.

Na 3 onderzoeken (een enquête onder de gasten, een onderzoek naar het imago van Center Parcs en een onderzoek naar toekomstige ontwikkelingen) kwam Center Parcs tot maar één conclusie: vernieuwen, vernieuwen en nog eens vernieuwen.

Center Parcs lanceerde in dat jaar het Millennium Concept, waarmee het merk bewust hoog in de markt werd geplaatst. Door het kwaliteitsverschil met concurrent en aartsrivaal Gran Dorado zichtbaar te vergroten, konden de prijzen omhoog en kreeg het merk een geheel eigen uitstraling. Gran Dorado was goedkoper en meer in trek bij bezoekers die voor de omringende natuur kwamen en er vaker zelf op uit wilden. Bij Center Parcs betaalde je iets meer, maar je hoefde het terrein niet af om je te vermaken en je kreeg net wat meer luxe, service en kwaliteit. Er kwamen vip-bungalows met vaatwasmachines, een tweede televisie en door Jan des Bouvrie ontworpen interieurs.

De reclamespotjes uit die tijd spraken boekdelen: een medisch specialist kwam vol trots 'uit de kast' en bekende dat ook hij met zijn gezin wel eens naar Center Parcs ging. “De opzet was niet zozeer om mensen met dikkere portemonnees binnen te lokken, maar om ze meer te laten uitgeven,” vat Robinson de campagne samen.

Om die vernieuwingen te verwezenlijken werd het millenniumconcept opgesteld. Dit project bestond uit de volgende punten:

1. Introductie nieuwe cottages

Center Parcs maakte een verdeling in cottages afhankelijk van leefstijl, samenstelling en inkomen. Hieruit vloeiden naast de Standard/Standaard+-cottage de volgende types voort:

Comfort: een destijds compleet nieuw ingerichte cottage. Als extra service werden opgemaakte bedden aangeboden.

De Luxe: hetzelfde aanbod als de comfortcottage, maar met een stijlvol interieur. Extra’s bij deze cottage waren o.a. een vaatwasmachine, handdoekenpakket en een tweede televisie in de slaapkamer.

VIP: dit hield een verdere verbetering in van de bestaande VIP-formule. De cottages werden gerestyled, kregen een extra bad en elke dag opgemaakte bedden én ontbijt.

Style: Center Parcs liet toen Jan des Bouvries een interieur ontwerpen voor dit nieuwe type cottage. De Eemhof werd als ‘proefpark’ gebruikt om daar te cottages aan het publiek aan te bieden. Het bood dezelfde services en extra’s als de VIP-cottages. Later zijn deze cottages ook toegevoegd aan het bestaande aanbod op enkele andere parken. Onlangs bleken deze cottages niet populair en worden ze niet meer als zodanig vermeld in de brochures.


2. Action Company

Dit moest het nieuwe activiteitenprogramma worden voor kinderen van 4 t/m 17 jaar. Begin juli 2000 werd Action Company geïntroduceerd op alle parken in Nederland, België en Duitsland.

Het Action Company activiteitenprogramma bestond in 2000 uit de volgende categorieën:

Cool Kids: 4 t/m 7 jaar

NeXt: 8 t/m 12 jaar

Limit: 13 t/m 17 jaar

Cool Kids omvatte leuke activiteiten voor de allerkleinsten, zoals knutselen, tekenen of koekjes bakken.

NeXt en Limit gingen een stap verder met vele spannende activiteiten, zoals dragon boat racing, snorkelen, mountainbiken, boogschieten, flightball, informatietechnologie en roller hockey.

Later is Center Parcs gaan snijden in het programma en is deze naam verdwenen. Het populaire pogramma werd in verschillende leeftijdscategorieën verdeeld en gaat nu naamloos verder. Met Wannabe komen de circusactiviteiten en het ‘piraatje spelen’ weer gedeeltelijk terug. Wie dacht dat Wannabe iets compleet nieuws was, had het dus mis!

3. Nieuwe cateringconcepten

Het assortiment aan restaurants werd ook flink onder handen genomen. Omdat gasten een ruim aanbod op prijs stelden, werd dit groots uitgebreid:

Fine Dining: toprestaurants met een mondiale kaart.

Casual Dining: familierestaurants. Deze bestaan uit bediende restaurants zoals het Grand Restaurant (bekend als het ’S-Restaurant’) en het Family Restaurant (bekend als het ‘H-restaurant’) Een ander type familierestaurant is het Market Restaurant met Market Buffet, een zelfbedieningsrestaurant.

Children Theme Dining: een Pannenkoekenhuisje, maar ook de toevoeging van kindermenu’s, speeltoestellen en babyvoeding in de andere restaurants.

Quick Service Dining: voor het snelle gezonde hapje tussendoor. Dit wist Center Parcs tot nu toe alleen maar op het Heijderbos te realiseren met de Snacks & Salads. Op de andere parken is dit een Snackcorner geworden/gebleven.

4. Uitbreiding Aqua Mundo’s

Het plan was er om te investeren in de Aqua Mundo’s die er op dat moment waren. Hierna is het themabad geïntroduceerd waar men zwemt tussen de tropische vissen en ook verschillende beauty- en ontspanningsfaciliteiten, die bekend zijn geworden onder de naam Aqua Sana. Bestaande baden zouden worden uitgebreid, maar hier is niet veel van terecht gekomen.

5. Infrastructuur, bewegwijzering, verlichting en logistiek.

Door de grote oppervlakte van Center Parcs en de vele faciliteiten is een goede informatie nodig om een weg te vinden. Op de Eemhof werd er gestart met een compleet nieuwe bewegwijzering en op het Heijderbos werd er een nieuw verlichtingssysteem uitgeprobeerd, beide om het uit te testen in de praktijk.

Een andere nieuwe proef was de Rapid Check-in op de Eemhof. Hierbij hoefden gasten niet meer eerst de sleutel te gaan halen bij de receptie, maar konden ze meteen doorrijden. De eerste test werd in oktober 2000 uitgevoerd, maar daarna bleef het ook bij de Eemhof.

6. Speciale kenmerken voor de parken

Op het moment van uitgave van deze persberichten hadden verschillende parken hun eigen specialiteit gekregen. De Vossemeren kreeg de Discovery Bay, Eperheide het Aziatisch Vissersdorp in de Aqua Mundo, Het Heijderbos werd uitgebreid met de Jungle Dome, De Kempervennen met het Montana Snowcenter, De Eemhof ontving een jachthaven, De Huttenheugte een observatiorium, Het Meerdal een schaatsbaan en op Bispinger Heide werd de Aqua Mundo uitgebreid.

Een kort vervolg op de eerder genoemde investering: een nieuwe toevoeging aan Erperheide is de PiLoBoLus Kinderwereld en aan de Huttenheugte het Adventure Island.